راز زیبایی | برندهای لوکس آرایشی و بهداشتی

برندهای معتبر آرایشی و بهداشتی را به شما معرفی خواهیم نمود

راز زیبایی | برندهای لوکس آرایشی و بهداشتی

برندهای معتبر آرایشی و بهداشتی را به شما معرفی خواهیم نمود

آخرین نظرات

آیا رژ لب بدون سرب وجود دارد؟

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸ ق.ظ

در بین لوازم آرایشی با وجود محبوبیت فراوانی که در بین مصرف کنندگان دارند، گاهی سازنده ناچار خواهد بود از برخی روش‌ها یا مواد در محصولات خود استفاده کند که برای سلامتی انسان چندان بی‌خطر نیستند. شاید شما هم آوازه‌ی استفاده از سرب در انواع محصولات آرایشی و به ویژه رژ لب‌ها را شنیده باشید. اما آیا می‌دانید در چه رژ لب‌هایی از سرب استفاده می‌شود؟ محصولات کدام کمپانی‌ها از سرب بهره می‌گیرند و اساسا آیا رژ لب بدون سرب هم داریم؟ اصلا سرب چه مضراتی برای بدن ما دارد؟

همه‌ی این‌ها سوالاتی هستند که دانستن آن برای هر خانمی ضروری است. پس ما برای پاسخ به تمامی این سوال‌ها از شما دعوت می‌کنیم تا خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مضرات سرب موجود در لوازم آرایشی

شاید از خود بپرسید اصلا چرا از سرب به عنوان یک ماده‌ی مضر برای بدن یاد می‌شود؟ در پاسخ می‌گوییم که این عنصر در کل یک ماده‌ی خطرناک برای سلامتی ما است که می‌تواند از راه‌های مختلفی از جمله تنفس هوای آلوده و یا تناول خوراکی‌های آلوده به سرب، به بدن ما وارد شود.

زمانی که میزان سرب وارد شده به بدن فرد از حد مشخصی تجاوز کند، خطرات جدی برای سلامتی وی به ارمغان می‌آورد. شاید یکی از مهم‌ترین این تهدیدات را می‌توان مستعد شدن برای ابتلا به انواع سرطان دانست. بنابراین وقتی که خانم‌ها روزانه مقادیری از رژ لب خود را ناخواسته می‌خورند، در برابر معضلی جدی به نام سرطان بسیار آسیب پذیرتر از سایرین خواهند بود.

رژ لب

به علاوه از خطرات دیگر سرب، رسوب تدریجی در اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن را می‌توان نام برد. این موضوع به شدت منجر به بروز آسیب و اختلال در کارایی اعضای بدن خواهد شد. برای مثال می‌توان گفت مسمومیت با مقادیر قابل توجه سرب که به مرور زمان وارد بدن و انباشته شده است، مشکلات متعددی از جمله آسیب به کلیه‌ها، سیستم اعصاب، عملکرد مغزی، دستگاه گوارش، دستگاه شنوایی و مانند آن را موجب می‌شود.

هم چنین محققان ثابت کرده‌اند که ورود سرب به بدن، به طور جدی افزایش فشار خون را به همراه خواهد دارد. در بین سایر محصولات زیبایی و آرایشی، بیشترین میزان سرب در رژ لب‌ها (به خصوص انواع قرمزتر آن‌ها) وجود دارد. بنابراین تخمین زده می‌شود که با توجه به وزن تقریبی هر رژ لب که حدود 3 گرم دانسته می‌شود، و دفعات متعدد استفاده از آن در طول روز، چیزی در حدود 3 کیلو رژ لب در طول عمر فرد بلعیده می‌شود!

از دیگر عوارض سرب می‌توان به این مساله اشاره کرد که کودکان چه قبل از تولد و چه بعد از تولد در سنین خردسالی، تحت تاثیر سرب وارد شده به بدنشان به اختلالات عصبی و روانی دچار می‌شوند. سرب در انواع محصولات آرایشی مانند رژ لب، سایه‌ی چشم، رژ گونه و مانند آن وجود دارد که در بین این‌ها رژ لب به دلیل تماس مستقیم با دهان و سیستم تنفسی بسیار مهم‌تر خواهد بود.

تمام مسائل مطرح شده بر اهمیت تولید نمونه‌های رژ لب بدون سرب مانند رژ لب ایوان، می‌افزاید.

چرا در رژ لب از سرب استفاده می‌شود؟

طبق ادعای سایت اتحادیه‌ی اروپا، سرب به عنوان ناخالصی یا آلودگی غیر عمدی در ترکیبات رژ وجود داشته و دلیلی وجود ندارد که آن را به عمد یا به دلایل سودجویی به این محصول وارد کنند.

انواع رژ لب

در حقیقت در طی فرایندهای خالص سازی رنگدانه‌های به کار برده شده در رژ، مقادیری سرب نیز وارد این مجموعه می‌شود. این در حالی است که فناوری لازم برای حذف کامل این سرب، هنوز گسترده نشده است. با این که این میزان سرب در برابر سربی که از طریق تنفس در هوای شهرهای آلوده‌ای مثل تهران دریافت می‌کنیم، بسیار ناچیز است، اما هیچ توجیهی برای بی‌خطر بودن آن وجود ندارد.

بنابراین نیاز به تولید رژ هایی عاری از سرب، در این بین مطرح می‌شود.

طبق گزارش سایت FDA مقدار مجاز برای سرب در محصولات آرایشی مانند رژ لب در حدود 10-20 ppm خواهد بود و تولید کننده‌ی محصول حق ندارد از این میزان تجاوز کند. البته می‌دانیم که در محصولات فیک و غیر مجازی که توسط تولید کنندگان غیر معتبر و بدون رعایت استانداردها عرضه می‌شود، تضمینی وجود ندارد که این میزان مقدار رعایت شود. بنابراین باید از خرید چنین محصولاتی به علت ارتباط مستقیم با سلامتی انسان، جدا اجتناب کرد.

آیا رژ لب بدون سرب هم داریم؟

بله! پس از انجام تحقیقاتی که در زمان مطرح شدن مشکلات سرب موجود در رژ لب‌ها صورت گرفت، کمپانی‌ها شروع به انجام تحقیقات گسترده برای ساخت و ارائه‌ی نمونه‌های بدون سرب آن کردند. این تلاش‌ها با موفقیت‌هایی نیز همراه شد.

البته با این وجود هنوز هم تعداد زیادی از رژ لب‌های امروزی که تولید و به بازار عرضه می‌شوند، حاوی سرب بوده و هیچ الزامی وجود ندارد که این مساله بر روی بسته‌بندی آن‌ها ذکر شود. در کنار آن‌ برخی کمپانی‌های تولید کننده‌ی لوازم آرایشی و زیبایی نیز اقدام به تولید رژهایی بدون سرب کرده‌اند.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مصرف مقادیر بالای سرب که می‌تواند از طریق رژ لب وارد دستگاه گوارش و تنفس شود، خطرات مهمی از جمله کاهش بهره هوشی یا IQ ، بروز تشنج، سقط جنین در زنان باردار و پرخاشگری را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر برخی از برندهای موفق دنیای آرایش، مانند مک، ایوان و اوریفیلم اقدام به تهیه‌ی رژهای سالم و عاری از سرب نموده‌اند که ظاهرا با رضایت و استقبال عمومی مصرف کنندگان نیز مواجه شده است.

توضیحاتی در مورد رژ لب بدون سرب avon

یکی از مطرح‌ترین برندهای تولید کننده‌ی لوازم آرایشی، ایوان (Avon)، نمونه‌ای از رژ لب را تولید کرده است که فاقد سرب می‌باشد. این محصولات دارای کیفیتی بسیار عالی و بافتی کاملا نرم بوده و رنگدانه‌های آن به خوبی روی لب‌ها می‌نشیند.

رژ لب های بدون سرب ایوان

رژ لب بدون سرب avon، حالتی مات و مخملی با رنگ دلخواه شما بر روی لب‌هایتان ایجاد می‌کند. طبق ادعای کمپانی avon، این رژ لب کاملا اورجینال بوده و کیفیت آن توسط این شرکت تضمین می‌شود.

ایوان مدعی است در این رژ لب‌ها به هیچ عنوان سرب، پارابن و ترکیبات مضر دیگر که سلامتی شما را تهدید می‌کنند، وجود نخواهد داشت. این رژها را می‌توانید هم به صورت ست‌های چندتایی و هم به صورت تکی و در رنگ‌های دلخواه از فروشندگان معتبر لوازم آرایشی خریداری نمائید.

بنابراین با توجه به آنچه در بالا گفته شد، به نظر می‌رسد بهتر است به جای استفاده از محصولات سرب‌دار، از نمونه‌های عاری از سرب مانند رژ لب بدون سرب ایوان استفاده کرد. سلامتی مهم‌ترین نعمت خدادادی ماست که باید با دقت کافی از آن مراقبت کنیم. باید دقت کرد که محصولات بدون سرب را حتما از فروشندگان معتبر خریداری کنید، زیرا تشخیص اینکه یک رژ لب واقعا دارای سرب هست یا خیر، کار بسیار دشواری است.

  • admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی